Lean Production är det dominerande paradigmet inom operations, med ursprung i Toyota Production System. Lean består av ett flertal delmoment eller angreppssätt, vilka kan grupperas i fyra huvudområden , JIT (just in time och flödesorientering), TQM (kvalitet, förbättringar och kundfokus), TPM (underhåll och tekniska frågor) samt HR (teams, problemlösning och delegering). Förbättringskompetens anknyter till dessa, och innefattar såväl ständiga förbättringar, eller Kaizen , som förmågan till radikala förbättringar, eller re-engineering.
Lean Services
Området kring Lean Services är under snabb framväxt internationellt..
Nibba är ledande inom Lean Services.
Ladda hem från Download
Presentationsmaterial: Lean Services
Nibba har även anknytning till Niklas Modig, som under 2006-2008 studerar detta på plats i Japan.
Lean Hospital
Nibba har utfört flera projekt inom sjukvården med inriktning på Lean Operations, verksamhetsförbättringar flödesorientering.
Jon Rognes har sedan 1994 arbetat med införande av Lean inom sjukvården, Lean Hospital.